Sommerkampanje på sosiale medier for Høyt & Lavt

Å L R E I T S N I K S K R Y T

Hovedrådgiver
Hella

Strategiske rådgivere
Henning og Ane

Digital rådgiver
Nina

Innholdsprodusenter
Kine, Elise og Mathilde

Med totalt 18 klatreparker spredt utover hele Norge, tilbyr Høyt & Lavt aktivitetsbaserte opplevelser for hele familien. Klatreparkene tar deg tett på naturen og du får en god utfordring uavhengig av nivå (innenfor trygge rammer, så klart).

Høyt & Lavt tok kontakt med oss i forkant av det som er deres viktigste måneder i året. De trengte hjelp til årets sommerkampanje, men også å skape et lekent og brukervennlig rammeverk som kan benyttes på tvers av alle de 18 klatreparkene.

De ville først og fremst ha hjelp til å utarbeide en solid strategi for sommerkampanjen, men også bistand med innholdsproduksjon, gjennomføring med oppsett, og oppfølging i etterkant.

Et ålreit samarbeid

Årets sommerkampanje

Før årets sommerkampanje skulle settes i gang, var det mye kreativitet som måtte på plass. Vi samlet derfor hele teamet til en brainstorming for å finne de beste idéene. Som utgangspunkt hadde Høyt & Lavt en stor bildebank med bilder og video av klatreparkene fra ulike vinkler.

Vi ønsket å være enda mer neppå og personlig i kommunikasjonen (selvfølgelig med et ÅF-touch). Med bakgrunn i det etablerte vi en detaljert strategi for betalt annonsering på sosiale medier – med tydelige mål, budskap, målgrupper og budsjettstrategi. Strategien ble tredelt:

Synliggjøre merkevaren

Skape bevissthet og vekke nysgjerrighet til Høyt & Lavt sine 18 klatreparker.

Øke trafikk til nettsiden

Ta i bruk relevant, godt tekstlig innhold for å drive mer trafikk til nettsidene.

Billettsalg på nettsiden

Ta i bruk egen retargeting-data smart for å øke billettsalget på nettsidene.

Tanken bak sommerkampanjen

Vi ønsket å ta med publikum på en runde i klatreparken gjennom ett barns øyne, ved å plassere mikrofon og GoPro på et barn som tar forskjellige løyper i parken.

Og selvfølgelig i kombinasjon med en voksen som er livredd for høyder. Så hva var vel bedre enn å sende vår kjære sjef med høydeskrekk og hans energifulle datter, Emma, opp i tretoppene?

Med Emma sin sjarmerende personlighet, og en forelder-barn-dynamikk som mange kan kjenne seg igjen i, ønsket vi å skape innhold som treffer midt i hjerterota og lattermusklene til publikum.

En ålreit videoproduksjon

Vi sto for hele videoproduksjonen fra A til Å. Planlegging og utvalg av lokasjoner i klatreparken, filming og lydteknikk, samt redigering og klipping i etterkant. Vi fikk til og med prøvd oss foran kamera også!

Med andre ord en skikkelig ålreit arbeidsdag for oss – med ålreite kollegaer og ålreite kunder i skjønn harmoni.

Ved å sette Henning, Nina og Hella foran kameraet, resten av gjengen med ansvar for kamera og lyd, og med Christoffer fra Høyt & Lavt som sikkerhetsansvarlig – kan vi både spille hverandre gode, og pushe hverandre ut av komfortsonen (særlig Henning).

“Det har vore både spennande og lærerikt å samarbeide med Ålreite Folk rundt årets sommerkampanje for Høyt & Lavt nasjonalt. Den gode gjengen i ÅF er sterke både på digital markedsføring, nye synsvinkler og som sparringspartnarar på alt frå store merkevarespørsmål til justeringer på detaljnivå på spesifikke annonser og tilnærminger. Eit godt samarbeid vi har satt stor pris på!”

– Olav Tarjei, markedssjef i Høyt & Lavt Gruppen

Merkevare

Vi ville skape bevissthet og vekke nysgjerrigheten til Høyt & Lavt sine 18 klatreparker.

Med utfordringen “klatring er ikke noe for meg”, “jeg liker ikke høyder” og “klatring er skummelt”, ønsket vi å ta med publikum på en runde i løypene for å vise at parkene har et tilbud som passer alle – uansett aktivitetsnivå.

Derfor lagde vi seks videoannonser med forskjellige vinklinger:

  • Emma sin drømmedag i tretoppene

  • Henning som overvinner høydeskrekken, kombinert med sjarmerende forelder-barn-dynamikk

  • Nina og Hella som opplever både frustrasjon og mestring i svart løype.

Billettsalg

Det er selvfølgelig også viktig å få billettkjøpet i boks.

Derfor lagde vi annonser med ulike budskap som viste hele spennet i tilbudet deres – med et glimt i øyet naturligvis.

Vi tok i bruk egen retargeting-data smart for å øke billettsalget på nettsidene, og brukte en kombinasjon av video, enkeltbilder og karusellannonser med gode grunner til å besøke klatreparkene i sommerferien.

Innholdsmarkedsføring

Vi ønsket også å være synlig på noen av Norges største nettsider, og å ta i bruk godt og relevant tekstlig innhold for å drive mer trafikk til nettsiden.

Ved hjelp av innholdsmarkedsføring på Strossle, kunne vi dele gode historier som underbygger at Høyt & Lavt er en ålreit aktivitet for hele familien – på enkel, kostnadseffektiv og målbar måte.

Høyt & Lavt hadde allerede gode og relevante artikler på nettsiden, som vi optimaliserte. Vi skrev også en artikkel om Emma sin drømmedag, basert på produksjonsdagen vi hadde i klatreparken.

Det ble totalt 4 artikler vinklet på forskjellige måter, som ga publikum gode grunner til å besøke en klatrepark med familien i sommerferien. Disse ble plassert ut på relevante sites med link til artiklene på nettsiden.

Trenger du hjelp med strategi og håndtering av årets viktigste betalte kampanje?

Forrige
Forrige

Moccamaster Nordic

Neste
Neste

Høyt & Lavt – organisk rammeverk