Å L R E I T S N I K S K R Y T

Sommerkampanje og organisk rammeverk for Høyt & Lavt

Hovedrådgiver
Hella

Strategiske rådgiver
Henning og Ane

Digital rådgiver
Nina

Innholdsprodusenter
Kine, Elise og Mathilde

Et ålreit samarbeid

Med totalt 18 klatreparker spredt over hele Norge, tilbyr Høyt & Lavt aktivitetsbaserte opplevelser for hele familien. Klatreparkene tar deg tett på naturen og du får en god utfordring uavhengig av nivå (innenfor trygge rammer, så klart).

Høyt & Lavt tok kontakt med oss i forkant av deres viktigste måneder. De trengte hjelp til årets sommerkampanje, men også å skape et lekent og brukervennlig rammeverk som kan benyttes på tvers av alle 18 klatreparkene.

De ville ha hjelp til å utarbeide en strategi for sommerkampanjen, men også til gjennomføring og oppsett i kanalene. Ønsket fra deres side var også at vi skulle hjelpe til med å etablere en god struktur, som de senere kunne ta mer eierskap til og på sikt håndtere den organiske strategien selv.

Årets sommerkampanje

Før årets sommerkampanje skulle settes i gang, var det mye kreativitet som måtte på plass. Vi samlet derfor hele teamet til en brainstorming for å finne den beste idéen.

Høyt & Lavt hadde allerede en stor bildebank med bilder og videoer som viste frem parken fra forskjellige vinkler, så vi ville være mer neppå og personlig i kommunikasjonen – selvfølgelig med et ÅF-touch.

Vi etablerte en detaljert strategi for betalt annonsering på sosiale medier – med tydelige mål, budskap, målgrupper og budsjettstrategi. Vi delte den betalte strategien inn i:

Øke trafikk til nettsiden

Ta i bruk godt og relevant tekstlig innhold for å drive mer tragikk til nettsidene

Synliggjøring av merkevaren

Skape bevissthet og vekke nysgjerrighet til Høyt & Lavt sine 18 klatreparker

Billettsalg på nettsiden

Ta i bruk egen retargeting-data smart for å øke billettsalget på nettsidene

Tanken bak sommerkampanjen

Vi ønsket å ta med publikum på en runde i klatreparken gjennom ett barns øyne, ved å plassere mikrofon og GoPro på et barn som tar forskjellige løyper i parken.

Og selvfølgelig i kombinasjon med en voksen som er livredd for høyder. Så hva var vel bedre enn å sende vår kjære sjef med høydeskrekk og hans energifulle datter, Emma, opp i tretoppene?

Med Emma sin sjarmerende personlighet, og en forelder-barn-dynamikk som mange kan kjenne seg igjen i, ønsket vi å skape innhold som treffer midt i hjerterota og lattermusklene til publikum.

En ålreit videoproduksjon

Vi sto for hele videoproduksjonen fra A til Å – planlegging og utvelgelse av lokasjoner i klatreparken, filming og lydteknikk, pluss redigering og klipping i etterkant. Vi fikk til og med prøvd oss foran kamera.

En ålreit arbeidsdag for oss, er en dag med ålreite kollegaer og ålreite kunder i skjønn harmoni.

Ved å sette Henning, Nina og Hella foran kamera, resten av gjengen med ansvar for kamera og lyd, og Christoffer fra Høyt & Lavt som sikkerhetsansvarlig – spiller vi hverandre gode og pusher hverandre ut av komfortsonen.

Merkevare

Vi ville skape bevissthet og vekke nysgjerrigheten til Høyt & Lavt sine 18 klatreparker.

Med utfordringen “klatring er ikke noe for meg”, “jeg liker ikke høyder” og “klatring er skummelt”, ønsket vi å ta med publikum på en runde i løypene for å vise at parkene har et tilbud som passer alle – uansett aktivitetsnivå.

Derfor lagde vi seks videoannonser med forskjellige vinklinger:

  • Emma sin drømmedag i tretoppene

  • Henning som overvinner høydeskrekken, kombinert med sjarmerende forelder-barn-dynamikk

  • Nina og Hella som opplever både frustrasjon og mestring i svart løype.

Billettsalg

Det er også viktig å få billettkjøpet i boks, så vi lagde annonser med ulike budskap som viste hele spennet i tilbudet deres – med et glimt i øyet naturligvis.

Vi valgte en kombinasjon av bildeannonser og karusellannonser med “5 grunner til å besøke en klatrepark i sommer” og “klatring er en perfekt sommeraktivitet”.

Innholdsmarkedsføring

Vi ønsket også å være synlig på noen av Norges største nettsider, og å ta i bruk godt og relevant tekstlig innhold for å drive mer trafikk til nettsiden. Ved hjelp av innholdsmarkedsføring på Strossle, kunne vi dele gode historier som underbygger at Høyt & Lavt er en ålreit aktivitet for hele familien – på enkel, kostnadseffektiv og målbar måte.

Høyt & Lavt hadde allerede gode og relevante artikler på nettsiden, men vi optimaliserte disse i form av tekst, oppsett og selvfølgelig tydelige call-to-actions. Vi skrev også en artikkel om Emma sin drømmedag, basert på produksjonsdagen vi hadde i klatreparken.

Det ble totalt 4 artikler vinklet på forskjellige måter, som ga publikum gode grunner til å besøke en klatrepark med familien i sommerferien. Disse ble plassert ut på relevante sites med link til artiklene på nettsiden.

Resultater

Det er også viktig å få billettkjøpet i boks, så vi lagde annonser med ulike budskap som viste hele spennet i tilbudet deres – med et glimt i øyet naturligvis.

Vi valgte en kombinasjon av bildeannonser og karusellannonser med “5 grunner til å besøke en klatrepark i sommer” og “klatring er en perfekt sommeraktivitet”.

En ålreit onboarding

Høyt & Lavt ønsket også et brukervennlig rammeverk for organisk strategi, som de kunne ta i bruk på tvers av de 18 klatreparkene og for å dyrke en rød tråd i hele deres digitale tilstedeværelse.

Våre ålreite oppgaver

Sommerkampanje

Hele videoproduksjonen fra A til Å – med planlegging, filming og lydteknikk, redigering og klipping. I tillegg til oppsett i Meta, Snapchat og Strossle, og rapportoppfølging etter endt kampanjeperiode.

Visuelt rammeverk

Utforming av visuelt rammeverk for å skape rød tråd i profilene på sosiale medier på tvers av klatreparkene – med maler og designguide for posting, samt makeover av profilene.

Workshop

Workshop med alle klatreparkene for å gå gjennom den digitale identiteten og det organiske rammeverket, for å sikre en felles forståelse for viktigheten av rød tråd på tvers av alle parkene.

Digital identitet

Vi startet først med å gå gjennom designprofilen deres, og skapte en struktur i den digitale identiteten – for å sikre en rød tråd på tvers av kanaler og alle deres 18 klatreparker.

Så laget vi nye profilbilder, forsidebilder, høydepunkter til Instagram, ikoner og retningslinjer for bruk av designprofilen med fonter, farger, andre elementer og selvfølgelig et emojikart.

Et visuelt rammeverk

I tillegg til dette laget vi et visuelt rammeverk med designguide og maler i Canva til innholdsproduksjon, slik at Høyt & Lavt kunne overta dette selv – på tvers av alle klatreparkene.

Organisk strategi

Deretter laget vi en strategi for deres digitale tilstedeværelse, med innholdskategorier og hvordan det brukes i prakis, med hensikt å kunne videreføre dette fra måned til måned.

Variasjon i innhold og formater er også viktig, for å sikre kreativt og engasjerende innhold slik at Høyt & Lavt kan oppnå økt verdi hos følgerne sine. Vi laget også en sjekkliste med hva som bør tenkes på før posting.

Workshop

Vi holdt også en workshop med alle klatreparkene for å gå gjennom den digitale identiteten og det organiske rammeverket, for å sikre en felles forståelse for viktigheten av rød tråd på tvers av alle parkene.

Trenger du hjelp med strategi og håndtering av din digitale tilstedeværelse?

Forrige
Forrige

Høyt & Lavt – sommerkampanje