Nei, det er ikke for sent å planlegge 2021

Hva skal min butikk oppnå i 2021?

Der de store annonsørene har velutviklede årsplaner med tydelig målsetninger for alle aspekter av salg, markedsføring og drift, bør også de mindre bedriftseierne ta en liten fot i bakken, og spørre seg selv «Hva skal min butikk oppnå i 2021?».

En plan for 2021 skal ikke være noe skummelt og uoppnåelig, men det skal peke ut en retning og tilrettelegge for positiv vekst og utvikling. Men hvordan gjøres dette faktisk?

Vi bare gjentar fjorårets “suksess”, eller?

Kanskje du er den lokale urmakeren som har satt inn en annonse i lokalavisa når du hadde ditt årlige salg? Eller gønna du på med 5 000 kr i året for annonsering på Gulesider fordi det funker vel fremdeles helt ypperlig?

Kanskje du fikk rota deg til å opprette en Facebook-side i løpet av 2020 fordi du innså fort at livet brått ble veldig digitalt?

Dét var det. Fornøyd med egen innsats i fjor. La oss bare gjenta det i år. Eller?

Markedsplan light

Det man ofte har en tendens til å glemme, er at du som butikkeier i byens gågate eller er daglige leder i byens lokale faghandel nettopp sitter på gullet for din markedsplan light-edition.

For ingen kjenner sitt lokale marked bedre enn deg og dine ansatte. Sesongvariasjoner, inventar, bestselgere hver måned, kundene deres, med interesser og bosted.

Dette setter allerede føringer for hvordan ditt årshjul bør se ut, og forteller deg hvordan din markedsplan bør planlegges.

5 spørsmål å stille seg selv før man lager en liten plan for 2021

1.     Hvilke sesonger/måneder har naturlig høyt trykk?

2.     Hvilke sesonger/måneder har naturlig lavt trykk?

3.     Hvilke sesonger/måneder har potensiale for større trykk?

4.     Finner kundene mine meg digitalt eller fysisk?

5.     Hvorfor kommer mine eksisterende kunder tilbake, og hvorfor velger nye kunder meg?

Markedsføring = oppmerksomhet

Kortsiktig oppmerksomhet skapes ved å spre unike tilbud, pris og produkt. Langsiktig oppmerksomhet beveger seg i retningen mot lojale kunder, og her er relasjonen til butikken din viktigst.

Er du lett å huske? Skiller du deg ut? Forstår du mine behov? Nettopp dette kan markedsføring på sosiale medier gjøre for din bedrift. Dersom det blir gjort riktig.

Fortsatt nysgjerrig på hva din markedsplan kan gjøre for deg, og hva du kan gjøre for din markedsplan? Kontakt henning@alreitefolk.no for kortversjonen. Eller langversjonen.

Henning Feltstykket

Daglig leder, Partner & ålreit type

Forrige
Forrige

De små og rampete VS. de store og grå

Neste
Neste

Fra liten til stor på sosiale medier