De små og rampete VS. de store og grå
Hvis vi skal lære noe av de siste ukenes angrep på Wall Street, så er det dette:
Klin-kokos
De siste ukene har vært rimelig gale i verdens finansmarkeder. Et koordinert angrep mot verdens finanselite, signert av hundretusenvis av småinvestorer.
Okei, dette skjedde
Alt startet i et underforum WallStreetBets på Reddit hvor en liten gjeng anført av brukeren u/DeepFuckingsValue gjorde en omfattende analyse av GameStop aksjen i 2020, og identifiserte at godt over 100% av de tilgjengelige aksjene i GameStop var shortet.
Altså hedge fondene mente at prisen skulle ned, og hvis den går ned vil de tjene masse penger. Reddit klanen mente at aksjen var undervurdert og manet gjengen til at alle skulle begynne å kjøpe aksjer i GameStop.
En spinnvill dugnad
Hvis mange nok deltar på denne spinnville dugnaden, så ender man opp med en aksjekurs som er milevis over normalt markedsnivå. Hvis kursen går opp, og ikke ned, så må shorterne dekke mellomleggene.
De må i tillegg dekke til markedspris hvis noen vil selge. Og det er nettopp her magien har oppstått – De små og rampene pushet GameStop aksjen i været, og utfordret de store og grå.
Og de store og grå er sannsynligvis litt gretne akkurat nå: Det er tross alt spekulert i at enkelte shortere er ned ca 18 milliarder dollar..
Kan man egentlig kødde med de store?
Skal vi prøve å dra noe lærdom av dette over til markedsføringsbransjen og Ålreite Folk, må det nesten være dette;
Hvordan kan man som liten aktør kødde med de store? Eller snu spillet i din favør?
Det er nettopp her vi små og rampete har stort potensiale. Selv om hverdagen er hektisk, og covid består med sin trussel om nedstengning annenhver dag.
Markedsføring handler om synlighet
Spørsmål nummer 1: Er du synlig for dine kunder?
Spørsmål nummer 2: Er du synlig der kundene dine er?
For hvor er egentlig kundene om dagen? Jo, de er digitale. Samfunnet er stengt ned. Man kjeder seg. Er rastløs. Nysgjerrig. Lat. Akiv. På søken etter noe nytt. De surfer rundt. Her og der. Snapchat. Facebook. Instagram. Tiktok. Youtube og kanskje til og med Clubhouse. Litt her og litt der.
Og det er nettopp her de små og rampete også skal være. Det er her de har potensiale til å bli synlige, og bli en del av kundenes digitale hverdag. Og FYI, kundene er lei av modell og stock-photo som skriker pris og produkt.
Liten, rampete og lokal
Det er ingen andre enn deg og dine ansatte som kan bygge denne digitale destinasjonen. Dere kjenner best deres varebeholdning, hvilke produkter som flyr ut av hyllene, hvilke som har ligget på lageret i 3 år, hvorfor du plutselig får 10 ganger mer kunder på en fredag fordi det skjer noe spennende i bygda da.
Sentrale markedsorgansisasjoner (hvis dere er så heldige å være en del av ett konsern) vet stort sett ikke hvem dine kunder er annet en demografisk informasjon, ei heller hvorfor ditt geografiske nedslagsfelt er spesielt viktig i postkode 3145 kontra 3266. Eller når Elsa, din stamkunde fyller 49 år. Eller at Lisa er på jobb og hun er helt vill på selge de varene, mens Knut er best på de andre.
Stol på deg selv - for dette kan du egentlig
Men dette vet du, du som jobber vesentlig mer enn 8-16, du som betaler regningene, støtter dine ansatte, kjenner lokalmiljøet og vet når dine unike sesonger er. Og det er nettopp derfor du skal bygge din egen digitale tilstedeværelse. Slik at du selv kan definere din målgruppe, din stemme, hva som ligger på varelageret og når det burde pushes ut, spille lokalsamfunnet bedre ved å støtte opp lokale tiltak.
Liten, rampete, lokal og sosial
Det er her sosiale medier kommer til sin rett. For gjort rett er sosiale medier fantastisk til å skape dialog med dine kunder, vise frem dine ansatte, stolt forklare nye varer, pushe pris og produkt når det trengs (for det funker fortsatt veldig bra i riktige doser). Men mest av alt er det kanaler for å være sosiale.
Og det er nettopp her du burde bruke små ålreite byråer til å hjelpe deg i gang, som kan bygge strategien sammen med deg. Sammen finner vi ut av de beste taktikkene som fungerer for deg og ditt selskap. Som setter umåtelig stor pris på hver eneste kunde de får inn, som har de samme verktøyene som de store byråene, men har tiden og lidenskapen for at du skal lykkes.
La de små og rampete hjelpe deg slik at du blir synlig for dine kunder. For sammen blir vi store og sterke.