Å L R E I T S N I K S K R Y T
Betalt strategi med Dinner-Group
Hovedrådgiver
Nina
Strategisk rådgiver
Henning
Restaurantfamilien Dinner-Group
Dinner Restaurant ・ Dinner Barcode ・ Südøst Restaurant ・ Tatakii Asian ・ Nodee Sky
Med fem asiatiske restauranter i Oslo, hadde Dinner-Group et ønske om å få en tydeligere merkevare og tilstedeværelse på sosiale medier.
Utover det trengte de hjelp til å generere flere bordreservasjoner i deres restauranter, i form av betalte kampanjer på Facebook og Instagram.
Ønsket fra Dinner-Group sin side var at vi skulle hjelpe til med å etablere en god struktur fra start, som de senere kunne ta mer og mer eierskap til, og på sikt håndtere en god del selv.
Dette la de første rammene for samarbeidet – der tett oppfølging og sparring underveis ble en viktig forutsetning. Og så begynte vi å gjøre oss kjent med restaurantene, for å finne ut av mulighetene videre.
Vår ålreite oppgave
•
Vår ålreite oppgave •
Visuelt rammeverk
Utforming av visuelt rammeverk for å skape rød tråd i profilene på sosiale medier – med maler og designguide for posting, og makeover av profilene.
Betalt strategi
Etablering av en detaljert betalt strategi for betalt annonsering på sosiale medier, tilpasset hver restaurant – med mål, budskap, målgrupper, og budsjettstrategi.
Teknisk bistand
Klargjøring av annonsekontoer i henhold til best practice, med teknisk oppsett av sporing mot bookingsystem og nettside, og oppsett av aktuelle målgrupper.
Produksjon & oppsett
Utforming av kampanjemateriell med utgangspunkt i etablert strategi og visuelt rammeverk, og oppsett av betalte kampanjer på på Facebook og Instagram.
Oppstartsfasen
Vi startet først med å gå gjennom alle profilene på sosiale medier, og utarbeidet forslag til en oppusset designprofil som skulle være mer helhetlig, og litt mer sosiale medier-vennlig.
I samarbeid med gjengen i Dinner-Group laget vi forslag til restaurantspesifikke farger for å gjøre hver restaurant litt unik.
Deretter laget vi nye profilbilder, forsidebilder, høydepunkter på Instagram, ikoner, og generelle retningslinjer for bruk av designprofilen med fonter, farger og andre elementer i praksis.
Betalt strategi
Etter at vi hadde lagt grunnlaget for det visuelle uttrykket, startet vi å utforme den betalte kampanjestrategien tilpasset hver enkelt restaurant. I denne prosessen ble det viktig å fokusere på det unike med hver restaurant, og å bygge budskapet rundt det.
Vi definerte målgrupper og geografisk nedslagsfelt, skisserte opp budsjettstrategi, utformet format-tilpassede annonser, med tydelig budskap. Resultatet ble et helhetlig strategiløp med fokus på merkevarebygging, etablering av tillit – og nettsidetrafikk og konvertering som siste mål.
Månedlig drift
Etter at vi etablerte fundamentet for den betalte strategien, gikk vi inn i en ny fase av samarbeidet – månedlig drift med analyse og oppfølging av kampanjeresultater. Vi bygget så en rapportmal for kampanjeplaner og resultater i samarbeid med Dinner-Group, og avtalte månedlige møter for gjennomgang av resultatene, samt planlegging av kampanjer for neste måned/periode.
“Det er en fornøyelse å samarbeide med Ålreite Folk! De har vært den ideelle partneren for oss, takket være deres evne til virkelig å forstå våre behov og utfordringer. Med presis utforming av kampanjer og strategier, har de hjulpet oss med å skape en tydelig rød tråd i vår kommunikasjon, og gitt oss de verktøyene vi trenger for å stå på egne ben. Bedre sparringspartner enn Nina skal man lete lenge etter!”
— Frida Casén, markedssjef i Dinner-Group
Ålreite resultater fra samarbeidet
Bedre resultatmåling
Oppsett av sporing fra Meta til nettside og bookingssystemer gjør at vi faktisk kan måle hvilken verdi restaurantene får fra kampanjene. Det gjør det mulig å måle hvorvidt vi når målene vi har satt, og er viktig for planlegging av strategi.
Innsikt og erfaring
Ingenting skjer over natta, og det tar alltid litt tid å finne ut av hva som funker. Over tid har vi fått masse verdifull innsikt og erfaring som vi tar med oss inn i den månedlige driften.
En ålreit sparringspartner
Det beste med å jobbe i tospann med kundene våre, er at vi lærer så mye av hverandre. Magien skjer ofte når man tar seg tid til å sette seg ned sammen, og begge kan dra nytte av hverandres kunnskap.
Tusen takk til Frida og resten av gjengen i Dinner-Group. Vi elsker å jobbe med dere!