SEO + Instagram = sant
Når du tar i bruk dine SEO-ferdigheter på Instagram vil du fort oppdage at det er en gamechanger! Men hvordan? Les dette og bli litt klokere!
Hvorfor SEO på Instagram?
I bunn og grunn handler SEO på Instagram om å skreddersy innholdet ditt slik at det blir synlig på flere områder, som i søkeresultat, i utforsk eller som foreslåtte poster. Det fungerer som et hjelpemiddel for å nå ut til flere og nye mennesker, og en slik optimalisering vil gjøre profilen din mer søkervennlig. En viktig taktikk for å forbedre synligheten din – jo flere som oppdager deg, desto større sjanse har du for å få flere følgere og skape et sterkt nettverk.
SEO har sterk påvirkning på hvilke foreslåtte poster brukere får i sin feed. Foreslåtte poster er kort fortalt poster fra brukere som du ikke følger, men som er relevant til hva du søker etter, ligner på brukere du følger, eller poster du liker eller lagrer.
Hvordan fungerer det?
Algoritmen på Instagram analyserer alt av innhold som finnes i appen. Dette gjøres ved å samle informasjon som avgjør hva posten handler om, og hvem som potensielt kan like den. Søkemotoroptimaliseringen er kun en del av regnestykket fordi algoritmene vurderer mer informasjon når de avgjør rangeringen av søkeordresultatene. De viktigste faktorene er relevans, brukeraktivitet og informasjon om søkeresultatet.
Men, hva gjør du?
Det viktigste du gjør for din SEO-strategi på Instagram, er å forbedre rangeringsmulighetene ved å hjelpe algoritmen til å identifisere ditt innhold – slik at neste gang noen gjør et relevant søk, vil Instagram kunne inkludere ditt innlegg i resultatene. Arbeidet foregår automatisk, men det er noen grep du kan ta for å styre skuta i riktig retning.
01 - Brukernavn og navn
Legg til søkeord som er relevant til hva du tilbyr, eller hvem du er, sammen med brukernavn og/eller navn. Det kan for eksempel være noe som beskriver Instagram-profilen. Ålreite Folk har lagt inn «sosiale medier» ved siden av brukernavnet. Dette styrker våre muligheter for å rangere bra i Instagram sine søkeresultater når en bruker søker etter «sosiale medier». Hvis du ønsker å rangere høyt på et spesifikt søkeord kan det være lurt å inkludere det i navnet eller brukernavnet.
Dette trikset er et av de mest betydningsfulle for å tiltrekke seg god og relevant trafikk til Instagram-profilen. Mange bruker Instagram daglig, og derfor er dette gull verdt for bedriftsprofiler som ønsker å nå ut til flere, og er en ypperlig mulighet for å oppnå gratis trafikk.
TIPS: Hvis du vil rangere bra på et spesifikt søkeord, inkluder det i navnet.
02 - Bio / profiltekst
På lik linje med å legge til søkeord sammen med navnet, bør man også inkludere det i bioen sin. Det er mange profiler som fyller bioen med unødvendig informasjon om seg, og det kan bli sett på som spam. Ved å legge til søkeord som beskriver hva du eller din bedrift tilbyr, vil du potensielt rangere bedre i søkeresultatene. Ikke legg til for mange nøkkelord – hold det enkelt, relevant og leselig.
Vi pleier å si at bioen er ditt digitale visittkort, og skal inneholde all info som kunden trenger, og ikke visste at den trengte. En god bio inneholder informasjon og søkeord som kort beskriver hvem du er, hva du tilbyr, hvorfor du er unik, hvor du finnes, åpningstider o.l. Dersom du har en nettside kan du linke til denne i bioen, slik at kundene enklere kan oppsøke mer informasjon om deg, dersom de vil det. Mange brukere på Instagram har tankegangen «hva får jeg ut av dette?», og det er her man kan vise hva man er god for.
Tips: tenk på bioen som ditt digitale visittkort! Du vil at kunden skal få svar på det de lurer på, allerede her.
03 - Bildetekst / Caption
Søkeord, trenger jeg si noe mer?
Algoritmen analyserer også bildetekst og beskrivelser. Bruk gode og relevante søkeord i captions for å ha en større sannsynlighet for å dukke opp i utforsk-siden.
En caption kan både være kort og konkret, eller et dypdykk som forklarer innlegget i dybden. Uavhengig av lengde, er det viktig at teksten er lett å lese. Et tips er å bruke mellomrom og emojies for å lage rom mellom linjer og punkter.
Tips: En beskrivende og spennende caption påvirker hvor lenge en bruker «ser» på innlegget ditt. Fang oppmerksomheten deres i minst 3 sekunder.
04 - Hashtags
Bruk relevante søkeord som hashtags. På sosiale medier bruker man hashtag som en form for søk, og når man klikker på den blir du tatt med til mer innhold som dekkes av samme hashtag. Ved å bruke søkeord som en hashtag kan du tiltrekke deg mer trafikk til din side. På Instagram er det også mulig å følge hashtags, slik som man følger andre profiler. Velger man riktig søkeord kan man dukke opp i en slik feed, og bli oppdaget av nye brukere.
Hashtags er absolutt best på Instagram, og kan oppfattes som støy på Facebook. Vi pleier å operere med 1-3 faste hashtags som vår kunde skal eie. Dette kan for eksempel være bedriftsnavnet, og et ekstra som kunden bør bruke. Deretter, opptil 4-8 relevante hashtags som er bildespesifikt. Eksempelvis vil #rødkjole på et bilde av en blå kjole gjøre skade, fordi algoritmen plukker det opp.
Tips: på Instagram er det mulig å følge hashtags, så du kan jo se etter om det er noen slike hashtags som er relevant for deg!
05 - Alt-tekst
Visste du at det fantes alt-tekst på Instagram? I så fall er det absolutt noe du bør begynne å være oppmerksom på dersom du vil tiltrekke deg mer trafikk. Når du legger til alt-tekst, gjør det posten din mer SEO-vennlig. Den gir nemlig innlegget ditt en rikere beskrivelse av bildene dine.
Det som gjør denne funksjonen så herlig, er at den beskriver bildene for brukere med synshemninger. Instagram generer automatisk alt-tekst på innleggene slik at folk kan høre beskrivelser av innhold gjennom en skjermleser. Det er her du tar makta i egne hender, og skriver alt-teksten selv – du får både utnyttet flere, verdifulle detaljer og søkeord, men får beskrevet ditt eget bilde, slik du gjør i beskrivelsen. Denne teksten bør være kort, men relatert til første bilde i posten.
Tips: skriv din egen alt-tekst for å forsikre deg om at du får presentert ditt innhold slik du vil!
06 - Sted/location
Pleier du å legge til plassering i postene dine? Det er gull verdt dersom du ønsker å tiltrekke publikum fra forskjellige byer, steder eller land. Et lite tips her er å forandre plasseringen oftere, på eksisterende poster for å kunne nå ut til nytt publikum. Når du legger til et sted på postene dine, er det større sannsynlighet for at de som er i det samme geografiske område, finner deg.
Kan også brukes som humor og kontekstbygger slik som vi gjør på noen av våre poster, og hos noen av våre kunder. Dette skaper en ålreit og humoristisk vri når du ikke vil nå ut til noen innenfor et geografisk område.
TIPS! Vi elsker location-humor!
Kort oppsummert, bruk gode søkeord fordi
Hjelper deg å rangere profilen høyere i Instagram sine søkeresultater
En av de beste mulighetene til å tiltrekke seg bra trafikk til din profil
Hvis du rangerer bra på Instagram søk, er du ikke lenger avhengig av annonser for å generere trafikk.
Søkeord, søkeord, søkeord! Kan ikke få sagt det nok.