Hvordan utnytte kollektiv dvale?
I perioden 2011 - 2014 jobbet jeg som mobilansvarlig i Dagbladet. Det var en spennende tid med massiv vekst innen mobilbruk. En av de tingene som jeg virkelig slet med å forstå, var hvorfor hele mediebransjen gikk i kollektiv dvale i fellesferien, når mesteparten av befolkningen både hadde tid OG penger (ref. fellesferie og feriepenger).
Hvert eneste år dumpet alle publisistene sine priser, eller ga tullete høye rabatter, bare for at annonsørene skulle kjøre noen form for kampanjer. Men det var stort sett fryktelig få som faktisk gjorde det.
Og det er nettopp denne logikken som er helt tullete – for hva skjer når folk har ferie og feriepenger? Jo, de bruker fortsatt masse tid på skjerm, og særlig på mobil. Forbrukerne har ofte mer penger enn vanlig, og de er ofte også mer klare for å bruke dem. Den døde ferietiden er med andre ord en gylden mulighet for de fleste bransjer til faktisk å skille seg ut blant konkurrentene som nesten garantert har tatt ferie.
Utnytt mulighetene
Det viktigste man kan gjøre er å utnytte mulighetene som så tydelig er der. Jeg sier ikke at du skal droppe ferien – men du kan planlegge for tilstedeværelse. Sett opp posteplaner god tid i forveien, lag egne nedslagsfelt, og pass på sesongsnadderet ditt.
Det trenger heller ikke være så tidkrevende som man tror å planlegge for ferien. Man skal aldri være redd for gjenbruk, og særlig ikke når det gjelder gode poster. Derfor kommer jeg med en anbefaling jeg også postet for rundt et år siden – som er like relevant i dag.
Finnes det en suksessformel?
Åjadda! For det er i høysesong man burde fokusere på innhold som er hyperrelevant. Det vil si – innhold som treffer perfekt i krysningen mellom sesongen, State of mind til kundene, og din relevans. Se gjerne på dette som en liten suksessformel.
La oss forklare litt nærmere:
Driver du bilbutikk eller lignende?
Fokuser på hvilke bilmodeller som for eksempel passer til Norgesferien, hvilken bil som er perfekt for storbyferien, familiecruiseren for langturer, eller midtlivskrise-entusiasten.
Driver du blomsterbutikk?
Fokuser på ulike deler av hagen som er relevant akkurat nå. Hvilke blomster er i sesong? Hva burde man plante for å få en hage som blomstrer jevnt utover sesongen? Inspirer, del kunnskap, og forbli den relevante gartneren for alle de som ikke har grønne fingre.
Driver du et treningssenter?
Fokuser på utetrening, da vinterbleke nordmenn flokker ut med en gang solen titter frem. Nordmenn flest elsker ideen av norsk sommer, og når landet bader i sol, så er det ute vi vil være. Lag innhold som viser øvelser man kan gjøre ute – folk trenger treningsrutiner selv om man helst vil sitte på stranda og spise is.
For reisedestinasjoner
De reisedestinasjonene som er særlig attraktive i vinterhalvåret, har nå muligheten til å vise frem fantastiske fjell og norsk natur i en helt annen setting. Fortell om alt man kan gjøre på fjellet Off-season. Det er sånn man skaper lengsel til fjellet, og muligens kan lokke fjellgeitene opp til akkurat deg.
For alle andre der ute
Hvis man bare benytter de mulighetene man har, så kan kanskje lavsesongen by på mye sesongsnadder. Da har man plutselig budskap som treffer de ulike kundegruppene, i tillegg til at man skiller seg ut fra konkurrentene – som stort sett kjører lavere trykk i sommermånedene. Voila!
Gira på å høre mer? Rop ut da, så kan vi ta en uforpliktende prat.