Push- & pull-markedsføring
Hva er forskjellen på Push- og pull-markedsføring, og hvordan fungerer det egentlig i ren praksis?
Hva er Push-markedsføring?
Push-markedsføring er som navnet indikerer, at man dytter markedsføringen mot forbrukere. Rett og slett klassisk markedsføring, hvor man lager budskap og dytter de ut i de kanalene man føler er riktige for sitt selskap/produkt/tjeneste. Som for eksempel at jeg selger brus, og derfor markedsfører meg mot de menneskene som jeg tror har lyst til å kjøpe brusen min.
Her kan man bruke alle kanaler – det være seg digitale eller analoge, som aviser, TV, radio, plakater utendørs m.m. – og dytter markedsføringen ut mot tradisjonelt sett mange potensielle kunder. I dagens markeds har vi ufattelig mange segmenteringsmuligheter som gjør at man kan spisse markedsføringen mer mot ulike definerte målgrupper, som igjen gjør at man kan markedsføre seg til mange – uten at det trenger å gå ut til alle. Her har utviklingen de siste 15 årene endret mulighetene drastisk, hvor digitale datasett gjør at vi som markedsførere kan kommunisere mer effektivt mot potensielle kunder i relevante kanaler.
Hvorfor Push-markedsføring?
Push-markedsføring er ideelt hvis man skal nå ut til mange. Som Alf Bendixen sa til meg for en del år siden:
“hvorfor tror du Coca Cola bruker så mye penger på markedsføring? Det er ikke fordi at de som drikker Cola 3 dager i uken av og til drikke Cola 4 dager. Det er fordi at de som ikke drikker Cola i det hele tatt skal begynne.”.
Og ref. Alf Bendixen, det bygger selvfølgelig kjennskap – slik at merkevaren ligger friskt i minnet når man for eksempel kjenner seg litt tørst mens man utfører dagens handel. Da vil det være lettere å ta den bestemte varen og legge den i kurven. En merkevare som Coca Cola, som er kjent i så å si alle land i hele verden, bruker titalls milliarder kroner (!) globalt i markedsføring hvert år.
Hva er Pull-markedsføring?
Når det gjelder pull-markedsføring, kan man egentlig si at prinsippene er de motsatte som ved push-markedsføring. Her handler det om å være synlig så mange steder som mulig/nødvendig/ønskelig, slik at når forbrukere leter etter produkter innenfor din kategori – så er det lett å finne deg.
Ofte har man tilgjengeliggjort mye innhold slik at man oppleves som relevant når forbrukeren leter etter det du har å tilby. I disse tilfellene er det viktig at man fremstår som oppriktig og troverdig overfor kunden, og at man er tro mot merkevarens identitet, slik at forbrukere ikke blir forvirret.
Hvorfor Pull-markedsføring?
Et klassisk eksempel fra et forbrukerståsted er at man først starter informasjonsfasen i sin kjøpsfase på Google, hvor man aktivt letter etter eksempelvis brus. Hvis man aktivt søker på et bestemt produkt, kan det være fordi man er blitt trigget av tidligere push-markedsføringsaktiviteter.
Dersom ditt selskap da rangeres høyt på søkemotorlistene, er det stor sjanse for at forbrukerne vil interagere med deg. Man kan selvfølgelig kjøpe seg ekstra synlighet ved å betale for søkeord hos søkemotorene, for at man rangeres øverst på søk når kunden er på informasjonsjakt. Man trekker da kundene inn i sitt univers, slik at de får den informasjon de trenger for å gjennomføre et kjøp.
Det er viktig å være synlig i de kanalene som forbrukere kan forvente å finne deg i. Er forretningen din primært rettet mot B2B, så vil ofte en god tilstedeværelse på LinkedIn være et godt utgangspunkt. Er det mer forbrukerorientert, så er ofte Facebook og Instagram gode kanaler. Er målgruppen yngre, så er Tik Tok og Snapchat gode startpunkter. Hvis du har en bred målgruppe, så vil alle kanalene overfor være smarte – med artikler, videoer og informasjonsinnhold tilpasset de ulike forbrukerne man prøver å påvirke.
Kombinasjonen
Kombinasjonen av push- og pull-markedsføring er selvfølgelig mest virkningsfull. Push for å skape et behov og for å treffe mulige kunder – Pull for å få forbrukeren til å velge deg fremfor andre.
Men mest av alt, så er det viktig å finne seg en digital identitet og stemme. For når du skal synliggjøre deg, så må identiteten din være lik på alle plattformer, sånn at forbrukere skal klare å kjenne deg igjen. Får du til dette, har du et ganske ålreit utgangspunkt. Det øker nemlig sjansene dine for at det er du som blir valget i kundenes beslutningsprosess.