Hvor godt kjenner du egentlig din kundereise?

En ting jeg har lagt merke til det siste året er at veldig mange aktører ikke tenker over hvordan kundereisen deres faktisk er. Ett av de første spørsmålene jeg stiller til nye kunder er; hvordan er kundereisen deres? Altså salgstrakten din? Ofte kommer det diffuse svar tilbake.  

Hvor godt kjenner du kundereisen din ... sånn egentlig?

Grunnen til det er fordi folk flest ikke reflekterer over hvordan de fremstår for kundene sine, annet enn at de faktisk både har en og flere digitale tilstedeværelser.

Nettside? Ja

De aller fleste har i dag relativt gode hjemmesider som det er investert mye tid og ressurser på å få lagd opp. Og flott er det. Problemet er bare at den blir lagt død etter publisering, og holdes ikke oppdatert.

Facebook og Instagram? Supert

De har gjerne profiler på Facebook og Instagram også. Helt topp! Man starter jobben, poster i tide og utide, får kanskje en god følgerskare. Men så blir den også lagt død i verstefall. I bestefall blir det repeat, repeat, repeat.   

Men det ultimate spørsmålet er:

Hva er kjennetegnene på hvordan dine kunder finner deg? Er det Facebook først, så søk, hjemmesidesnoking, proff, IG? Eller er det først søk, så Instagram Ads, så Facebook, så klikk til hjemmeside?

Spoiler-alert!

Greia er at det egentlig ikke har noe å si. Du må være relevant der hvor kundene dine er, uansett kanal. For dine kunders kundereise er individuell, og er preget av de enkelte sin digitale hverdag. Derfor vil man alltid treffe noen først på Facebook, og andre på søk.

Gullet ligger i kanalmiksen

Derfor må man lage innhold som gir kunden noe nyttig uansett hvor hen treffer deg. Hvis de først blir nysgjerrige, så kommer de til å søke deg opp på andre områder også. Derfor er det hensiktsmessig å være tilstede på mange plattformer - og ikke bare en.

Ikke én riktig vei, men gjør alle veiene riktig

Kundereisen i dag er ikke rett frem, den hopper mellom plattformer, både digital og fysisk. Pass derfor på at du er der, kundene dine er – og helst med god og nyttig info som trigger deres kjøpelyst, eller i alle fall din kjennskap.

 

Henning Feltstykket

Daglig leder, Partner & ålreit type

Forrige
Forrige

Push- & pull-markedsføring

Neste
Neste

3 ålreite verktøy vi bruker daglig