Black Friday! Erre verdt det?

Vi nærmer oss Black Friday (og Black Week), og snart blir vi bombardert med fristende tilbud som lover oss lave priser på alt fra støvsugere til duftlys. Men erre verdt det for bedriften din å kaste seg på denne tilbudskrigen? Flere har allerede begynt å stille seg det spørsmålet, og svaret blir stadig tydeligere: nei, ikke nødvendigvis.


Den store shoppingdagen

Black Friday er opprinnelig en amerikansk tradisjon, og i skikkelig amerikansk ånd, har det blitt en global shoppingdag. Om du klikket deg inn på denne artikkelen har du også sikkert merket at presset om Black Friday bare blir større og større – og du er ikke alene. Flere små og mellomstore bedrifter opplever faktisk at Black Friday ikke gir forventet effekt. Vår erfaring er at istedenfor å øke inntektene på sikt, kan det føre til færre lojale kunder og mindre fokus på kvalitet.

For hva skjer med verdien av produktene og merkevaren din når alt settes på salg? Rabatter kan skape raske salg (yay!), men de kan også gjøre det vanskeligere å bygge en sterk merkevare som forbindes med kvalitet og varighet (oh no!). I tillegg er det stor usikkerhet blant forbrukerne om man faktisk får rabatt eller om man blir lurt. Media melder stadig om butikker som priser opp produkter for å få høyere rabattsatser under Black Friday. Dette er naturligvis heller ikke noe du ønsker at din bedrift assosieres med.


Flere tenker grønt (og nytt)

En tredje faktor er selvfølgelig miljøaspektet. Som du sikkert også vet, fører ofte Black Friday til at man handler mer enn man egentlig trenger. For alt er jo så billig! Heldigvis er det flere og flere som beveger seg i motsatt retning og ønsker mer fokus på kvalitet over kvantitet – både kunder og bedrifter.

Og til slutt, det aller viktigste er å tenke gjennom om man faktisk har mulighet til å kjøre knalltilbud. Mange små bedrifter har ikke all verdens av marginer – og det er helt greit. Kanskje du til og med kan lage godt innhold ut av dette og dele et nyhetsbrev, sosiale medier-innlegg eller en artikkel rundt hvorfor dere ikke prioriterer Black Friday? Uten å brette ut om altfor mange detaljer, selvfølgelig. Vi ser til og med en økning i små og mellomstore bedrifter som velger å donere en del av inntektene sine fra denne dagen til gode formål, i stedet for å kjøre flashy salg.


Think twice

Så i stedet for å bli fristet av de største Black Friday-tilbudene eller føle gruppepresset fra konkurrentene dine; tenk godt gjennom hva slags merkevare dere er eller ønsker å bli, før du deltar i årets store salgsmaraton. Som forbruker oppfordrer vi deg også til å gjøre mer bevisste valg og å granske handlekurven din (som du helt sikkert allerede har begynt med) – støtter du mindre bedrifter, lokale håndverkere, og sist men ikke minst, er den full av ting du faktisk trenger?

Forrige
Forrige

Ha det 2024 – hei 2025

Neste
Neste

5 viktige ting å tenke på når du skal planlegge neste år