5 viktige ting å tenke på når du skal planlegge neste år
Er det for tidlig å begynne å planlegge for 2025? Selvfølgelig ikke. Når et nytt år nærmer seg, er tiden inne for å tenke strategisk på markedsføringen. For mange små og mellomstore bedrifter kan dette føles litt overveldende. Her har du fem viktige ting å tenke på når du skal gå i gang med markedsplanen for neste år:
1. Sett SMART-mål
Begynn med å definere klare mål for hva du ønsker å oppnå i 2025. Bruk SMART-metoden for å passe på at målene er spesifikke, målbare, oppnåelige, relevante og tidsbestemte. Da får du et godt grunnlag for å måle suksess, og eventuelt justere strategien underveis. I stedet for å ha «øke salget» som mål, kan du være mer spesifikk med for eksempel «øke nettsalget med 15 % innen Q2».
2. Kjenn dine kanaler
Du er nødt til å finne ut av hvor målgruppen din er. Er det på Instagram? LinkedIn? Kanskje e-post? Prioriter kanalene der målgruppen din er mest aktiv, og fokuser på kvalitet i de kanalene som gir best effekt. Dette gjør at budskapet ditt blir sett av de riktige menneskene.
3. Fleksibilitet = nøkkelen til budsjettfordeling
Uansett hvor nøye du planlegger, vil det alltid være behov for justeringer. Del opp budsjettet slik at du kan tilpasse deg underveis basert på resultater og nye muligheter. Du kan også bruke data fra tidligere kampanjer for å vurdere hva som fungerte best, og så legge trykket der du ser størst potensiale.
4. Utnytt årshjulet
Bruk årshjulet for å strukturere kampanjene dine, og planlegg aktiviteter basert på sesongvariasjoner, høytider og bransjespesifikke topp-perioder. Slik kan du sikre at du alltid er synlig når det gjelder som mest.
5. Sett av tid til evaluering
Sørg for at du jevnlig evaluerer innsatsen din, og justerer planene basert på hva som fungerer og hva som kan forbedres. Det er også viktig å sette av tid til å gjennomgå kampanjedata og KPI-er. Ha fokus på forbedring, slik at du kan optimalisere resultatene dine og oppnå en sterkere posisjon i markedet.
Klar for 2025?
Selv om det kan virke overveldende, handler det om å komme i gang – og vi er her for å hjelpe! Enten du trenger en full markedsplan, eller bare en dytt i riktig retning, kan vi bistå med å tilpasse en strategi som passer akkurat din bedrift.